Op luxe zoals we die nu kennen, zal WEL moeten worden ingebonden, willen we de klimaatdoelstellingen halen.
Op luxe zoals we die nu kennen, zal WEL moeten worden ingebonden, willen we de klimaatdoelstellingen halen.
Opinie, Simon Lietar, erg bezorgde burger en
vader van 2 kinderen
Beste @Pieter Boussemaere. Ik waardeer jouw
inzet voor onze toekomst. Na het lezen van jouw laatste opinie in de standaardvan 24 april 2019 kon ik het niet laten jou van een vriendschappelijk weerwoord
te dienen.
Met de
titel die je boven jouw opinie plaatst - ‘Inboeten op luxe en comfort is geen
vereiste om de klimaatkwestie op te lossen’ - haal je je eigen doelstellingen onderuit. Je zet je enorm in voor de
transitie naar een koolstofarme economie. Maar met deze retoriek ga je volgens
mij de mensen laten kiezen voor het voordeel van de twijfel waarbij hun
verworven “luxe” op de eerste plaats zal blijven staan en pas als het even kan,
zullen ze misschien kiezen voor CO2 vrije alternatieven.
Dus net
zoals de eenzijdige culpabilisering van de afgelopen decennia, waarbij het
“consuminderen” vaak aangehaald werd, zal ook de retoriek die zegt dat we niet
moeten inbinden om de klimaatdoelstellingen te bereiken, niet het gewenste
resultaat hebben.
Je probeert jouw stelling vanuit verschillende
wetenschappen te onderbouwen.
De sociale, die zegt dat er nog geen code is
gevonden om mensen te doen consuminderen uit eigen wil. Klopt waarschijnlijk.
De politieke, die stelt dat je als politieker
de mensen doet inbinden op luxe en werkgelegenheid, dat je niet zal worden
herverkozen. Klopt ook.
De economische die stelt dat je door te
consuminderen de werkgelegenheid en de economische stabiliteit in gevaar
brengt. En dat blijkbaar de VS de afgelopen jaren dankzij de massale inzet op
schaliegas en de minder massale inzet op hernieuwbare energie er toch zijn in
geslaagd om de uitstoot met 10% te verminderen terwijl de economie in dezelfde
tijd met 30% zou zijn gegroeid. Zal ook wel kloppen.
Maar dan heb ik toch de volgende bedenkingen.
Het economische.
De circulaire economie, dat toch op zijn minst
het systeem is waar we naartoe moeten? Hierbij zal toch moeten worden
ingebonden op onze luxe? We kunnen niet langer alles weg gooien en laten
ophalen? Neen. Alles moet meer en meer worden gesorteerd en eventueel
teruggebracht worden. Dit kan je niet verkopen als “niet inbinden”. Dit vraagt
aandacht en energie. Voor zowel de producent, als de consument.
Maar ook het inzetten op elektrificering. Ja,
dat is de toekomst. Maar ook daar zullen we moeten inbinden. Ik geloof niet,
dat we de klimaatdoelstellingen kunnen halen met zomaar alle wagens (in Belgiƫ
meer dan 5 miljoen) door een elektrische te vervangen. Ik las net op de website van de wereld bank dat als
we onder het 2°C scenario willen blijven, dat de mijnindustrie wel zal moeten
groeien met 1000% om al die mineralen en metalen te voorzien voor alle
elektrische auto’s, zonnepanelen, windmolens,....(Geen wonder dat Bolsonaro zo
tekeer gaat tegen zijn bevolking in Braziliƫ. Wie rijk wil worden? Investeer in
de mijnindustrie!)
En wat met de milieu impact van die mijnen?
Wat met de milieu impact van dat propere projectje - schaliegas genoemd- in de
VS en Canada?
De werkgelegenheid?
Ik erken dat werk belangrijk is. Het geeft zin
aan je leven. Het stelt je in staat te leven. Alleen is er wel iets grondig mis
met het hele werkgelegenheid verhaal. Een huishouden runnen is niets waard in
onze economie. Vrijwilligerswerk is niets waard in onze economie. Geeft alle
werk zin? Bijna alle sectoren zijn al jaar en dag onderhevig aan mechanisering
en computerisering. Waarbij al erg veel banen zijn gesneuveld. Het einde is
hier nog niet in zicht in deze. Is het geen utopie om te blijven inzetten op
deze manier van werk uitvinden om toch maar de economie te spijzen?
Politiek ligt de oproep om in te binden
inderdaad erg moeilijk. Maar er zijn voorbeelden in de geschiedenis, zoals in
de wereldoorlogen, waar mensen massaal op rantsoen zijn gezet en massaal in dienst moesten treden voor het “vaderland”.
En natuurlijk staan de meesten mensen daar niet voor te springen. Ik ook niet.
Maar ik vind de huidige klimaat situatie niet onderdoen aan de toen dreigende
krachten.
Maar goed. De hierboven aangehaalde
bedenkingen zijn erg complex en laten zich natuurlijk niet vatten in een
opinie.
De doodsteek, die je eigenlijk aan jezelf hebt
te danken. Is, dat je zelf zegt dat we er niet onderuit kunnen. We MOETEN
consuminderen.
Alvast volgens jou op vlak van vliegreizen en
vlees eten. Waar ik volledig met akkoord ga. En waarvan ik vind dat we hierin
snel en erg drastische reguleringen moeten instellen. Maar volgens mij ook nog
op veel andere vlakken. Denk aan hoe ruim en verspreid we wonen, denk aan
kleding, denk aan voeding, denk aan reizen,....
Ik
begrijp je bedoeling. Die is mijn inziens om de focus te leggen op de juiste
zaken: het stoppen met kiezen voor fossiele brandstoffen. Dit door te
desinvesteren, door over te schakelen van energieleverancier en als het kan
jouw eigen verwarmingssysteem en transport te elektrificeren. “First things
first”. Dat is inderdaad wat we snel moeten doen.
Je
loopt jezelf echter voorbij door te stellen dat dit niet aan onze (huidige)luxe
zal raken.
We moeten als maatschappij snel realiseren wat
wel en niet meer kan. Wat voor ons het “goede leven” is en wat we daarvoor
nodig hebben. Samen met mensen zoals u, die veel inzicht hebben in de hele
problematiek.
We moeten wel duidelijk zijn in onze
boodschap. Dit verkopen als “niet inboeten in luxe” zal niet het beoogde
resultaat behalen. Want mijn vrouw wil liever op wereldreis dan een warmtepomp
kopen.
Met vriendelijke groeten
Simon Lietar
Reacties
Een reactie posten