Nog steeds belerende maar goed bedoel klimaat"actie"advies

Beste .... ,

Na mijn vorige mail, moet ik me wat excuseren voor mijn paniekerig geschreeuw en mogelijks beschuldigende toon van mijn relaas.
Ik bedoelde het niet zo. Maar het werd wel zo door sommigen geïnterpreteerd. Sorry daarvoor.
Ik wil niet dat je een afkeer krijgt van het klimaatprobleem en al zeker niet van de actie die je er kan voor ondernemen.

Ik was eerlijk gezegd wat ingedommeld tot ik dankzij Nick Baltazar nog eens goed ben wakker geschud door zijn klimaatbetoog (klik hier om te kijken. Zeker doen)

Wat mijn bedoeling wel is, is jouw er bewust van te maken dat de tijd dringt. En dat jij wel een erg grote impact hebt met jouw gedrag. De gemiddelde Belg en Nederlander heeft een CO2 voetafdruk van 20 ton per jaar. Het gemiddelde van de wereld is 7. Het aanvaardbare gemiddelde zou 2 zijn. Maar eigenlijk hebben we (geen tijd) nog 11 jaar om het op wereldschaal naar 0 te brengen. Daarna is het feestje gedaan.
Ik bedoel daarmee, dat we niets meer in de hand hebben. NIETS meer dat het klimaat mogelijks kan beïnvloeden (en ja, wij hebben invloed als mens). De overgrote meerderheid van de klimaatwetenschappers gelooft wel nog dat we er NU nog iets aan kunnen doen. Ik hoop het zelf ook. Maar de signalen uit de natuur zijn erg alarmerend en gaan razendsnel.
Maar dan moet er veel gebeuren. Heel veel! De verdeeldheid is erg groot. Zo is ook de desinformatie. Zo ook gedraagt zelfs de gemiddelde bewuste natuurliefhebbende Belg zich nog steeds niet naar deze nijpende realiteit. (Als typerend voorbeeld: Natuurpunt promoot vliegreizen naar overal in de wereld, om bijvoorbeeld vogels te kijken)

We hebben ook (door oa slechte informatie van de overheid, desinteresse,...) geen idee wat goed is om eerst te doen.
Zo zijn veel mensen bezig met biologische voedsel te kopen of plastiek-armer inkopen te doen en seizoensgebonden keuzes te maken. Zeker heel belangrijke gewoonten, goede evolutie en zeker iets dat we allemaal moeten proberen verder te integreren in ons dagelijks leven.
MAAR, bovengenoemde inspanningen, vragen (naar mijn ervaring) veel mentale inspanning, veel tijd en (meer) geld. Dagelijks. Opnieuw en opnieuw. En staan niet in de top 10 dingen die je beter eerst doet.
Er zijn veel acties die veel meer CO2 uitsparen, waar velen niet toe komen. Niet om te zeggen dat je de bovengenoemde voorbeelden niet moet doen. Maar het lijkt me zinvoller, gezien we beperkt zijn in tijd, geld en energie om eerst te focussen op de zaken die meer impact hebben.

Dus bij deze, first things first please: (aub, neem de moeite om door te klikken en te lezen, de uitleg bij de puntjes verheldert veel.)
In volgorde van belangrijkheid en impact:
  1. Ga naar je werk met fiets of trein (ipv auto)
  2. Boek geen vliegvakanties
  3. Eet alleen plantaardig
  4. Eet altijd vegetarisch
  5. Kampeer in eigen land ipv zuid Frankrijk
  6. Gebruik je verwarming op een energiezuinige manier
  7. Reis met de trein ipv met het vliegtuig voor citytrips
  8. koop al je kleren 2de hands (of koop er alvast zo weinig mogelijk)
  9. Pak steeds de fiets voor afstanden korter dan 7,5km
  10. voorkom voedselverspilling
In volgorde van belangrijkheid en impact:
  1. Laat je spouw isoleren
  2. Isoleer het dak van je huis
  3. Vervang je auto door een elektrische(naar mijn mening nog even wachten hiermee. Het is een utopie op alle vlakken dat we alle huidige auto's kunnen vervangen door elektrische)
  4. plaats 10 zonnepanelen op je dak
  5. Schaf een hybride warmtepomp aan
  6. Vervang enkel glas door HR++ glas (of driedubbel)
  7. Isoleer de vloer van je huis
  8. schaf een zonneboiler voor warm water aan
  9. Vervang al je gloei- en hallogeenlampen door ledlampen
  10. Koop een waterbesparende douchekop

Natuurlijk doet iedereen dat volgens eigen vermogen. De rijkdom en de middelen zijn niet eerlijk verdeeld. En het leven is ook vaak niet eerlijk. Maar blijf het niet doorschuiven naar een ander of later.

Wat je nog kan doen is het volgende:
  • Pot je geld niet op. Investeer het in alles wat nodig is om de CO2 naar beneden te halen.
  • Verplaats je geldreserve (voor slechte tijden) naar Triodos. De enige ethisch bank.
  • Investeer in initiatieven die inzetten op hernieuwbare energie, die inzetten op een transformatie van de landbouw, die inzetten openbaar vervoer,....
  • Spaar nu geen geld voor jouw kinderen die jonger zijn dan 10 jaar. Investeer het in goede zaken die de wereld beter maken.
  • schrijf mensen in de politiek aan om hun te stimuleren meer te doen.
  • Schrijf banken aan om te zeggen dat je het niet oké vind dat ze investeren in fossiele brandstoffen, wapens, ...
  • Schrijf de bank die je een lening gegeven heeft aan om te zeggen dat je het niet oké vind dat ze investeren in fossiele brandstoffen, wapens, ...
  • Meld zaken aan winkels en bedrijven waarvan jij vind dat ze echt niet meer kunnen in het licht van het klimaat.
  • Praat er over, alsof er een buitenaards leger klaar staat om ons aan te vallen. Het is een crisis en we moeten het handelen alsof het een crisis is.
  • Leer en lees er over.
  • Pas je stemgedrag aan.
Op je werk
  1. hoe doen jullie het daar op vlak van afval?
  2. Gaan jullie efficiënt om met energie?(ledverlichting, stand-by verbruik van pc's en printers is enorm (op mijn werk is het meer dan wat mijn gezin gebruikt op een jaar!), lichten uit?
  3. Is de verwarming goed afgesteld?
  4. Kan er geïnvesteerd worden in isolatie?
  5. Kan fietsen meer gepromoot worden? (bijvoorbeeld even hoge vergoeding dan als je met de auto komt, of hoger.)
  6. Kunnen bedrijfswagens niet afgeschaft worden en het voordeel op een andere manier vergoed?
  7. Kunnen vergaderingen niet beter via internet gebeuren ipv eerst allemaal te reizen
In je vrije tijd
sluit je aan bij een organisatie die bijdraagt aan C02 reductie of sociale transitie. Er zijn honderden initiatieven die je kan helpen.

En dan nog iets.
Als je nog denkt in het kader van het kapitalisme waar 'winst' en 'groei' de enige zaken zijn die er toe doen, waar de maatschappij ten dienste staat voor de economie en waar de natuur in zijn geheel niet gezien wordt als een partner, waar natuurschade niet in rekening wordt gebracht, waar schade aan mensen dus ook niet in rekening wordt gebracht, dan moet je dringen proberen dit kader los te laten. Persoonlijk vind ik het een moeilijke. Maar het is eigenlijk een voorwaarde om te kunnen slagen. Kunnen we deze spelregels niet loslaten, of komen we niet tot een ander model (bijvoorbeeld het 'donut model' van Kate Raworth) dan is er geen kans. Dan geven we het monster hoogstens een andere kleur.

Als ik bekijk wat er allemaal moet gebeuren en veranderen en ik hou het in het licht van hoe traag de meeste belangrijke zaken veranderen ten goede, dan geraak ik ontmoedigd. Heel vaak. Meer en meer denk ik dat we misschien gewoon moeten blijven spelen en het beste er van maken en er ons dus niets van aantrekken. Het zou me enorm veel rust geven.
Maar, dat kan ik niet. Ik kan het niet verantwoorden op geen enkele manier ten aanzien van niets en niemand. Ik zet mijn hoop op de kracht van de "goede" mensen en de kracht van de jeugd. Met dank aan alle studenten/kinderen en Greta Thunberg in het bijzonder om ons wakker te schudden. Hou vol! Laat jullie kinderen protesteren! En protesteer mee.
EN SCHIET NU IN ACTIE.

Liefs,

Simon

Reacties